Kako izabrati kacigu za motor?
Biranje kacige nije samo pronalaženje vaše veličine ili omiljene boje, već kacige koja će vas zapravo zaštititi u slučaju udara glave tokom pada sa motocikla.
Materijali
Ako vozite motocikl, bitno je da imate dobru kacigu. U slučaju pada, vaša kaciga je najbolja zaštita sve od povreda lica do smrti. Bitno je da vaša kaciga bude napravljena od materijala koji mogu da vas zaštite od ozbiljnih i jakih udaraca i povreda glave.
Postoji mnogo različitih materijala od kojih se prave kacige. Nastavite sa čitanjem da naučite nešto o najpopularnijim materijalima i benefitima svakog od njih.
Jednostavna anatomija kacige
Pre nego što krenemo da pričamo o različitim materijalima od kojih se prave kacige, pričajmo malo o osnovnoj anatomiji kacige. Postoje tri osnovna sloja kod kacige:
- Spoljašnja školjka
- Obloga za upijanje udaraca
- Mekana unutrašnja postava
Spoljašnja školjka je napravljena da proširi svu silu udarca preko cele površine kacige. Onda dolazi do obloge koja služi da se sabije i upije preostalu silu koju je spoljašnja školjka proširila po celoj kacigi. Unutrasnja postava stoji odmah do glave i lica što pomaže kacigi da udobno leži na glavi.
Obloga za upijanje udaraca je uglavnom napravljena od EPS materijala (expanded polystyrene). Materijali na koje ćemo se fokusirati se odnose na spoljašnju školjku.
Kompozit
Kompozitne kacige napravljene su od mešavine različitih materijala koji mogu uključivati razna vlakana pomešana sa epoksi smolom. Skoro svi materijali o kojima ćemo govoriti ovde su kompozitni materijali. Kompozitne kacige su većinom napravljene od ugljeničnih vlakana (carbon fiber) ili staklenih vlakana.
Proizvođači prave kompozitne kacige tako što ređaju slojeve materijala u kalup ukrštajući ih. Onda sipaju epoksi smolu ili drugo punilo da spoje sve slojeve i formiraju spoljašnju školjku kacige. Cela mešavina se zagreva i zatim počinje sledeći sloj.
Fiberglass
Fiberglass kacige spadaju u podklasu kompozitnih kaciga. Kao što ime kaže, ove kacige većinom koriste staklena vlakna sa epoksi smolom. Neki modeli u mešavini koriste i Kevlar ili ugljenična vlakna (carbon fiber), ali su prvenstveno napravljene od staklenih vlakana.
Fiberglass kacige us dovoljno jake da mogu da izdrže jak udarac bez pucanja, ali i dovoljno fleksibilne da prošire svu tu silu preko cele školjke. Materijali su takođe relativno jeftini, pa je i sama kaciga pristupačna za dosta ljudi.
Carbon Fiber
Poput kaciga od staklenih vlakana, karbonske kacige dobijaju naziv po glavnom sastojku. Ugljenik (Carbon) se prirodno javlja u kristalnom obliku koji je veoma jak. Ugljenična vlakna (Carbon Fiber) su dugačak niz ugljeničnih molekula koji se vezuju u organizovane strukture.
Krabon je jak i lak, i kacige napravljene od ovog materijala mogu da upiju veoma jak udarac. Takođe kacige od karbona su nešto udobnije jer nisu teške kao neki drugi materijali. Međutim, skuplje su od Fiberglass kaciga, pogotovo ako u mešavini imaju i kevlar.
Kevlar
Kevlar je jedan od najjačih dostupnih materijala što se zaštite tiče. Materijal je zapravo zaštićen naziv za materijal koji je DuPont razvio napravljen od sintetičkih polamidnih vlakana. Ove kacige su spojene sa neverovatno izdržljivim plastičnim jedinjenjem.
Zato što su vlakna od Kevlara napravljena od jednakih, paralelnih linija molekula, imaju neverovatno visoku zateznu čvrstoću. Ovo omogućava proizvođačima da prave kacige od Kevlara tako da budu manje gustoće i samim tim lakše. Međutim Kevlar nema toliku snagu sabijanja kao karbon, pa su često pomešani zajedno.
Synthetic Reinforced Shell
Synthetic Reinforced Shell ili SRS kacige kombinuju mnoge materijale o kojima smo pričali. Osnovni materijal je termoplastčna smola koja spaja različita vlakna. Kao i ostale o kojima smo pričali, SRS kacige koriste više slojeva vlakana koja doprinose snazi, fleksibilnosti i izdržljivosti.
SRS kacige uključuju razna vlakna, pa čak i neke organske materijale. Korišćenje termoplastike omogućava isti nivo izdržljivosti i snage sa manje slojeva vlakana. Ovo čini SRS kacige lakše i fleksibilnije od kaciga koje koriste epoksi smolu.
Plastika
Osim kaciga od smole i vlakana, postoje i opcije kao što su plastične kacige. U okviru ove kategorije naći ćete dve vrste plastike: termoplastika i termoreaktivne smole. Termoplastike se mogu rastopiti i sipati u kalup, dok je termoreaktivnim smolama potrebno dodatno sredstvo za očvršćsvanje da bi se stvrdnule.
Plastične kacige koriste samo materijale koji se mogu oblikovati, a ne koriste vlakna za ojačavanje o kojima smo pričali ranije. To znači da nisu jake kao kompozitne opcije. Moraju biti deblje da bi zadovoljile propise o kacigama, tako da su generalno veće i glomaznije, ali su malo pristupačnije.
Zaključak
Kada su u pitanju materijali za kacige, ako želite kombinaciju snage, fleksibilnosti i lakoće. Kompozitni materijali to obezbeđuju pored svoje malo više cene. Plastične kacige su malo jeftinije, ali imaju tedenciju da budu veće i teže da nadoknade svoju relativnu slabiju gradju.
Tipovi kaciga
Ako tek počinjete da vozite motocikl, veliki broj opcija za kacige može biti zastrašujuć za biranje, posebno zato što vaš život može da zavisi od opcije koju izaberete. Veoma je lako izabrati kacigu koja izgleda dobro, ali ipak trebate izabrati nešto što ce vam jednog dana u slučaju pada spasiti život.
Trenutno na tržištu možete pronaći nekoliko različitih tipova kaciga. Bez obzira na to što sve imaju isti cilj, neke vas štite bolje od drugih.
Vi sami morate da nađete najbolju kacigu za vas, ali morate razumeti nešto više o njima kako biste odabrali najbolju.
Full Face kacige
Za vožnju na putu, kao i na autoputu, opšte se slaže da su Full Face kacige najbezbednije. Iako povrede glave nisu najčešće, one su najsmrtonosnije od svih dugih povreda. Full face kaciga štiti sve delove glave i lica za razliku od Jet (otvorenih kaciga). Pokazano je da full face kacige smanjuju rizik od povreda lica i do 66%. Mnogi modeli su prilično raznovrsni i prikladni za sve vrste motocikala, puteva i uslova vožnje.
Vaš izbor Full Face kacige zavisi od načina na koji vozite. Ako vozite sportski motor, na kome ste u većini slučajeva nagnuti napred, trebaće vam agresivniji oblik kacige. Za one koji voze kruzere, touring ili ADV motore kaciga mora imati malo drugačiji oblik.
Jedan od problema Full Face kaciga je protok vazduha ili ventilacija. Takođe magljenje stakla moze biti problem ako kaciga nema deflektor vazduha kada izdahnete.
Modularne ili Flip-up kacige
Modularne ili Flip-up kacige su kombinacija otvorenih i full face kaciga. Njihovo ime potiče od mogućnosti podizanja štitnika za bradu i vizira.
Na prvi pogled igledaju slično full face kacigama. Većina uključuje standardni vizir koje radi izuzetan posao čuvanja vaših očiju. Neke kacige imaju i drugi sunčani vizir koji izgleda poput naočara.
Uglavnom su malo teže zbog mehanizma podizanja štitnika i vizira. Zbog ovoga su takođe manje bezbedne od full face kaciga koje su napravljene iz jednog dela.
Ovakva kaciga je super izbor za iskusne vozače. Ima dobar ugao vidljivosti i odličan je izbor za uspravan položaj vožnje.
Otvorena Kaciga ili ¾ Kaciga
Već dugo favorit vozača skutera, otvorena kaciga pokriva počni, zadnji i prednjeg dela glave dok ostavlja lice izloženo vetru. S obizirom da nema štitnik brade, ove kacige su mnogo manje efektivne u slučaju pada, ali pokriveni delovi su odlično obezbeđeni.
Polukaciga ili Šlem
Šlemovi imaju samo gornji deo koji štiti vrh glave. Zbog ovoga pružaju najmanju zaštitu. Prednosti nema mnogo osim znatno većeg protoka vazduha.
Off-road/Dirtbike/Motokros Kacige
Off-road kacige su posebno dizajnirane za voznju po zahtevnom terenu. Oblikovane su tako da vam što manje zemlje i prašine uđe u oči. Ovakve kacige koriste posebne odvojene naočare umesto vizira da bi bolje zaštitile oči.
Off-road kacige imaju mnogo otvora za ventilaciju koji pomažu u regulisanju protoka vazduha. Ovakve kacige mogu postati malo neprijatne ako ih nosite duži vremenski period.
Dual Sport Kacige
Dual Sport kacige su mešavina Full Face kaciga i Off-road kaciga. Pružaju dobar balans između aerodinamike i udobnosti. Ove kacige imaju oblik sličan off-road kacigama ali, imaju vizir poput full face kaciga i neki modeli imaju ugrađene sunčane naočare.
Homologacija kaciga
Pre nego što krenemo da pričamo o veličinama i raznim oblicima glave, moramo još spomenuti homologaciju i neke od testova koji garantuju bezbednost kacige.
Procenjuje se da je 88,000 motociklista povređeno tokom 2013. godine. Taj broj je za 5% manji nego u 2012. godini gde je taj broj bio 93,000. Poboljšanje bezbednosti opreme i kaciga za motocikle je doprinelo ovome.
Ako već posedujete kacigu i planirate da kupite novu ili vam je ovo prvi put da kupujete kacigu, verovatno se pitate šta su sve one oznake za bezbednost i šta koja znači?
Sve kacige su različite. Neke su pravljene da ispune neki minimum za sprečavanje smrti, dok neke daju vašoj glavi dobru šansu da se bori. Kao što smo već naveli, full face kacige su najbezbednije što se toga tiče.
Šta su to oznake (ili ocene) bezbednosti kacige?
Ovo su određene bezbednosne ocene za kacige. Izdaju ih nekoliko različitih agencija.
Za legalnu vožnju u određenim državama SAD-a potrebno je da imate DOT (Department of Transport) odobrenu kacigu, dok za legalnu vožnju u Evropi potrebno je da imate ECE (ECE 22.05) sertifikovanu kacigu.
Pored DOT i ECE, postoje još dva sertifikata, SNELL i SHARP koji dobrovoljno testiraju kacige za njihovu bezbednost.
SNELL je sertifikat povezan sa profesionalnim vozačima i trkačima. Postoji i ulični standard koji SNELL zove M2015.
SHARP je Britanski standard, koji se češće korisit u Velikoj Britaniji. On nije isti kao DOT, ECE ili SNELL sertifikat. SHARP dodeljuje bezbednosne ocene kacigama koje prelaze neke određene zahteve. Ovo nije samo obično „prošao“ ili „nije prošao“. Ove bezbednosne ocene za kacige koriste drugačiji sistem ispitivanja kaciga. SHARP korisiti različite testove za udare pri velikoj i maloj brzini. Svaka kaciga se testira u 5 oblasti kako bi se identifikovale sve slabe tačke. SHARP daje ocene u formatu zvezdica od 1 do 5.
Možete kupiti kacigu sa više sertifikata odjednom, ali za Evropu je ECE najbitniji i svaka kaciga mora imati ovaj sertifikat, ako ga kaciga nema, verovatno je napravljena od loših ili lažnih materijala. Pored toga što ovakve kacige nisu bezbedne nisu ni legalne.
Kako odabrati kacigu
Kada vaša glava sa kacigom doživi udar, obloga koja apsorbuje (upija) udar je dizajnirana da podnese te sile i što manje prenese na vašu glavu, ali ako postoji preveliki razmak između kacige i glave, u suštini se pripremate da vas udari sopstvena zaštitna oprema. Takođe, neke kacige imaju ugrađene „klizne obolge“, kao što je Bell-ov MIPS sistem, kako bi se smanjile povrede od rotacionih sila. Ako obloga ne pristaje uz vašu glavu, ne može da funkcioniše kako je predviđeno.
S druge strane ako je kaciga previše zategnuta ili tesna jer ima premalo prostora između glave i obloge, kaciga će jednostavno biti neudobna. Posta će smetnja i izvor bola zbog čega ćete možda prestati da je nosite. Dobar odabir veličine i oblika kacige rešava oba problema.
Nisu sve kacige jednake po velicini i obliku. To ne znači da morate dati veliki novac da biste dobili dobru zaštitu. Postoji mnogo opcija za sve cene, oblike glave i stilove vožnje. Samo je bitno da obratite pažnju kada birate svoju sledeću (ili prvu) kacigu.
Pronalaženje prave kacige za vas nije zastrašujući ili težak zadatak ako pročitate ovaj vodič koji će vas provesti kroz ceo proces. Ako možete da promrdate malo glavom, koristite traku za merenje i nađete prijatelja da vam pomogne, imate sve što je potrebno za odabir prave kacige.
Veličina glave i oblik
Ako ste našli tip kacige koji vam odgovara, vreme je da pronadjete svoj oblik glave. Ljudi se uglavnom uklapaju u jedan od tri oblika glave: dugi ovalni (long oval), srednji ovalni (intermediate oval) i okrugli ovalni (round oval).
Jednostavan način da proverite svoj oblik glave, iako ne najprecizniji, je da vam neko fotografiše glavu odozgo. Poravnajte kosu što je više moguće, jer kosa može da prikrije oblik vaše glave. Pogledajte fotografiju, da li vam je glava skoro okrugla (okrugli ovalni), ili je možda duga i tanka (dugi ovalni), a ako je negde između (srednji ovalni)?
Drugi način da proverite oblik glave je da izračunate karnijalni indeks (cefalični indeks). CI se računa na sledeći način: CI = (BPD širina glave (od uveta do uveta) / OFD dužina glave (od potiljka do čela)) x 100
CI < 75 (žene); 75.9 (muškarci) je dugo ovalni (long oval) oblik,
CI 75 do 83 (žene); 76 do 81 (muškarci) je srednje ovalni (intermediate oval) oblik,
CI > 83 (žene); 81.1 (muškarci) je okruglo ovalni (round oval) oblik.
Sada kad znate oblik vaše glave vreme je da pronađete veličinu kacige. Veličina kacige je malo čudna za većinu ljudi, jer ne koristimo veličinu glave često kao veličinu struka, majice ili cipela u svakodnevnom životu. Zamolite prijatelja da vam izmeri obim galve krojačkom trakom. Traka treba da se postavi tako da ide iznad obrva i oko potiljka, uključujući i najširi deo. Iako ovo možete sami uraditi, bilo bi poželjno da vam neko pomogne kako bi merenje bilo preciznije.
Uporedite svoj rezultat merenja sa tabelom veličina kacige kako bi ste utvrdili koja vam veličina treba. Uvek je najbolje probati kacigu uživo ako je to moguće.
Probajte Kacigu
Sada znate koji tip kacige želite, kao i vaše mere i oblik glave. To bi trebalo da suzi vašu pretragu na nekoliko kaciga koje će vam odgovarati. Kada nađete kacigu koja vam se sviđa, stavite je. Kacige nisu dizajnirane da budu udobne dok vam glava prolazi kroz jastučiće, odnosno dok stavljate kacigu na glavu. Možda ćete morati da namestite uši, to je sasvim normalno.
Proverite da li vam kaciga odgovara
Kako bi se trebalo osećati sa kacigom na glavi? Svaka teška/jaka nelagodnost ili bol znači da treba da probate drugu kacigu. Ako kaciga stoji kako treba, trebalo bi da osetite jastučiće na svojim obrazima. Obrazi će biti malo podignuti kao „obrazi veverice“. (NAPOMENA: Otvorene kacige nemaju jastučiće za obraze, tako da neće dati ovaj efekat).
Evo nekoliko testova koje možete da uradite za proveru:
Stavite obe šake na potiljak dok nosite kacigu, gurajte sa obe šake kacigu ka napred. Ako možete da stavite jedan prst između čela i kacige, onda je dobre veličine. Ako možete da stavite više prstiju ili šaku, onda je prevelika, a ako možete jedva vrh prsta da stavite u razmak, onda je veličina kacige premala.
Uhavatite štitnik za bradu i pomeratjte u stranu. Kaciga treba da se pomera sa glavom, ako se kaciga pomera, a glava ostaje u mestu, smanjite bar jednu veličinu. Ako je kaciga malo tesna, imajte na umu da se većina unutrašnjih postava prilagodi i omekša za 15% do 20% nakon prvih 15 do 20 sati vožnje.
Kaciga treba da stoji prst ili dva iznad obrva, ako kaciga stoji više od toga, verovatno je premala, a ako kaciga stoji niže od toga onda je verovatno velika.
Nosite kacigu oko 30 minuta
Nosite kacigu bar 15 – 30 minuta. Samo sedite i nosite je, možete gledati vašu omiljenu TV emisiju? Tražite tačke pritiska. Zategnutost je u redu, ali ako osećate da morate da skinete kacigu da biste zaustavili bol, to nije kaciga za vas. Ove tačke pritiska su najčešće na dva mesta: direktno na čelu ili neposredno iznad slepoočnica. Ako nakon skidanja kacige imate veliku crvenu liniju preko čela, pokušajte neku drugu kacigu.
Sve je u redu? Idite i vozite!
Nošenje kacige prosto neće biti udobno kao da sedite u kući bez kacige. Trebalo bi da se osećate udobno nošenjem kacige bar 30 minuta. Korisite kacigu neko vreme da bi se unutrašnja postava malo prilagodila vašoj glavi.